Tomeu Carrió

Viure la història

26 de setembre de 2019
0 comentaris

L’assassinat d’Antoni Mesquida Sansó, el sen Cota, al Pla de Sant Jordi (Mallorca, 1903). Segona part. Documents de La Almudaina (1)

Començam aquesta segona part de l’assassinat d’Antoni Mesquida Sansó en 1903 i ho feim amb el que va sortir al diari La Almudaina entre 1903 i 1904, entre els fets de l’assassinat i el veredicte del jurat que va ser l’absolució.

Reproduïm de manera textual el que hi havia escrit en aquell diari, precursor del Diario de Mallorca. Per tenir una idea global cal llegir tota la informació que anirem reproduint article rere article. Agraïm a Diario de Mallorca que tengui l’hemeroteca a disposició dels investigadors.

Recordem que ens trobam al municipi de Palma, a Mallorca, concretament a un poble del municipi que es diu Sant Jordi o Pla de Sant Jordi, a onze quilòmetres de la ciutat. I pel que fa a la situació local concreta cal mirar el croquis de la «Primera part» d’aquest treball. Per accedir-hi podeu clicar aquí i cercar el croquis.

Els fets passaren la nit del 25 al 26 de juliol de 1903 i l’indret a tenir en compte és el configurat per la plaça de l’església —ara plaça Monteros—, i el camí de Can Cota. Les persones que varen trobar el cadàver venien de Cas Carboner, al final del camí de Can Cota, i l’assassinat vivia a Can Tià, que seria Can Cota, al camí de les Coves d’en Meví que és proper a aquests llocs.

D’altra banda, a l’article de La Almudaina que reproduïm i llegireu seguidament, fet un dia després de l’assassinat, hem de tenir present que les afirmacions que es fan sobre com era la persona assassinada o sobre les sospites del detingut són el resultat de les primeres indagacions del periodista a partir de la informació aconseguida dels veïnats o de la policia.

Des del primer moment, l’article ja exposa un possible motiu o causa que després s’hagué de tenir present però que, al final del judici, no fou considerat com a prova de culpabilitat pel jurat. Aquesta causa va tenir en compte una demanda antiga que va guanyar Antoni Mesquida a Miquel Servera pare i un altre plet pendent entre els dos. Com a conseqüència hi havia, segons diu el periodista, unes fortes disputes entre ells.

Transcripció de l’article:

La Almudaina. Dilluns 27 de juliol de 1903

El asesinato del Pla de Sant Jordi

Ampliando las noticias que publicamos en nuestra edición de ayer relativas al cadáver que fué encontrado en el caserío del «Pla de Sant Jordi» debemos añadir, según informes, adquidos lo siguiente:

Serían poco más ó menos las cuatro de la madrugada cuando el colono del predio denominado «Cas Carboné», Miguel Llinàs que se dirigía á misa por el camino llamado del Cementerio juntamente con su esposa y una niña de un vecino, al encontrarse á poco más de un kilómetro del caserío expresado, encontró tendido en el suelo entre un gran charco de sangre, el cadáver de un hombre que, identificado, resultó ser el del vecino Antonio Mezquida Sansó (á) «Sent Cota» de 67 años de edad, casado, jornalero, domiciliado en la casa llamada «Can Tiá» del predio de «Sant Jordi».

Acto seguido se dirigió al caserío donse puso el hecho en conocimiento del Alcalde pedaneo y del guardia municipal de servicio en el citado caserío, quienes una vez comprobado el hecho y sospechando que se trataba de homicidio ó asesinato, resolvieron que el segundo se trasladase á Palma y pusiese el hecho en conocimiento del Juzgado.

Según nos manifestó el mismo guardia, el interfecto á la una y cuarto de la madrugada salió de una taberna que hay establecida frente á la iglesia del espresado caserío, en unión de varios concurrentes, de quienes se despidió diciendo que se iba á dormir.

El difunto era de caracter pendenciero y amante de las disputas, por lo que gozaba de pocas simpatías entre los vecinos.

Tan luego como se recibió la noticia en Palma se trasladó al citado punto el Comandante de la guardia municipal señor Pascual y el cabo de sección mentada señor Bosch con varios individuos á sus órdenes, empezando las pesquisas para ver de descubrir al autor.

Á las nueve se constituyó el Juzgado formado por el Juez de instrucción señor Armenteros, el escribano señor Vidal, el escribiente señor Sorá y el médico forense señor Escafí, empezando el primero la instrucción de las primeras diligencias.

Examinado el cadáver por el señor Escafí, resultó que tenía varias heridas en el vientre con parte de los intestinos fuera, no pudiendo apreciar el número exacto de éstas ni con que clase de arma habían sido producidas, si bien se cree que era corto punzante.

El cadáver, fué colocado por orden del señor Juez en un ataud y trasladado al cementerio de Palma á su disposición, donde se le practicará la autopsia.

El señor Armenteros después de tomar declaración á distintos vecinos ordenó la detención de un individuo llamado Miguel Cervera (a) de «Cas Coronell,» de 50 años de edad, sobre quien recaen vehementes sospechas de que pueda ser el autor del hecho, por haber sostenido con el interfecto fuertes disputas á consecuencia de una demanda que este interpuso, cuya resolución fué contraria al detenido y existir actualmente otro pleito pendiente entre ambos.

Dicho sujeto fué conducido á Palma y encerrado en el depósito de Capuchinos á disposición del Juzgado.

Descanse en paz el alma del finado.

 

 

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!